Zeurend stemmetje

Herken jij dat? Zo’n zeurend stemmetje in je hoofd dat altijd wel iets op te merken heeft en meestal negatief?

Klagertje

Goed om te weten dat iedereen zo’n stemmetje heeft zodat je je niet hoeft te schamen. Ook ik heb zo’n stemmetje en heb hem zelfs een naam gegeven. Klagertje! We noemen het vaak een stemmetje maar het zijn eigenlijk gedachten.

Ik ben NIET dat stemmetje! Ik ben Corine, en dat stemmetje is een deel van mij.

En precies daarmee kan ik het verschil maken en mij niet meer laten leiden door dit stemmetje (gedachten).

Controle

We doen er vaak alles aan om controle over dat stemmetje te krijgen. We gaan ertegen vechten,  vluchten ervan weg of we verstijven. 

Belangrijk om te weten dat jij er geen invloed op hebt en dat stemmetje er nu eenmaal is. Je kunt er wel mee leren omgaan waardoor je je prettiger gaat voelen.

Reactie van het brein

Je bent niet de baas over je eigen gevoelens en gedachten. Ze zijn simpelweg het gevolg van reacties in ons brein en daarover zal ik in een later blog uitleggen.

Wel invloed

Waar jij wel invloed op hebt is hoe je met deze gedachten en bijbehorende gevoelens omgaat. 

Stel je voor: je hebt een sollicitatiegesprek gepland voor een leuke nieuwe baan. Je loopt het bedrijf binnen. Je meldt je bij een balie. En dan….heb je de neiging om heel hard weg te rennen. Maar je doet het niet. Want je wil graag die leuke nieuwe baan. 

Het gevoel kun je niet veranderen op dat moment maar wel hoe je er mee omgaat.

Moe

Is het je weleens opgevallen dat het stemmetje steeds actiever is als jij moe bent? Terwijl je juist dan zo verlangt naar rust! Je gaat misschien nog meer vechten tegen het stemmetje of het weg proberen te drukken en juist dat helpt helemaal niets. De spanning neemt alleen maar toe.

Dit komt omdat bij vermoeidheid je lichaam volledig overschakelt naar je overlevingsbrein en net daar zit dit stemmetje.

Accepteren

Beter kun je accepteren dat dat stemmetje een deel van je is. Het mag er zijn. Maar je kunt er wel voor kiezen om er minder aandacht aan te geven. Alles wat het zegt niet zo serieus nemen is een goede strategie.

Onzin radio

Zie het maar als een onzin radio. De frequentie is er en jij kunt kiezen of je er wel of niet naar luistert. En als je luistert kun je kiezen of je deze onzin wel of niet aanneemt.

Je luistert vast wel eens naar iets wat ook onzin is, waarom je smakelijk kan lachen. Kijk eens op die manier naar deze onzin radio.

Oefeningen

Dat is allemaal wel leuk, maar kan ik dan echt niets doen? Hieronder geef ik je 3 oefeningen om toe te passen zodat je in ieder geval controle hebt over hoe jij er mee omgaat:

 

  • Zeg tegen jezelf – Ik ben benieuwd welke gedachte er nu in mij opkomt. Blijf dit continu herhalen. Je brein kan immers niet praten en exact tegelijk denken. Het is trainen. In het begin duurt het misschien wel 15 minuten tot het rustiger is. Dit zal steeds sneller gaan. Herhaal dagelijks of nog beter meerdere keren per dag.
  • Een goede ademhalingsoefening is
    Adem 4 seconden in
    Houdt de adem 4 seconden vast
    Adem 4 seconden uit
    Houdt de adem 4 seconden vast
    (herhaal 20 keer = 5 minuten)
  • Geef dat stemmetje in je hoofd eens een ander geluid, bijvoorbeeld de stem van een stripfiguur, een hele sexy stem oid. Je zult merken dat je de stem dan niet meer serieus kunt nemen. Of praat het stemmetje eens na in die stem.