Burn-out en stress

Wil jij weer:
– kunnen ontspannen?
– genieten van het leven?
– lekker in je vel zitten?
– de wereld aankunnen?
– je vrij voelen?

Wat is stress?
Vanuit de oertijd zijn we geprogrammeerd om effectief te kunnen reageren op spanning en gevaar. Op het moment dat er gevaar dreigt worden er vanuit onze hersenen signalen afgegeven die stresshormonen aanmaken zoals adrenaline, noradrenaline, cortisol en endorfine.
De zintuigen worden hierdoor scherper. De bloedsomloop, hartslag en ademhaling gaan sneller en de spieren en hersenen werken beter! Ook stijgt de bloedsuikerspiegel zodat extra energie voorhanden is. Primaire gevoelens als honger, pijn en seks verdwijnen naar de achtergrond. Dit allemaal zodat wij ons volledig kunnen recihten op de veroorzaker van de stressreactie. Zodat we adequaat kunnen reageren en kunnen vechten, vluchten of bevriezen om te blijven overleven.

Tijdelijke stressreactie heeft dus voordelen zoals:
– betere concentratie
– meer alert reageren
– extra energie
– creativiteit
– inventief
– enthousiast
– controle
– sterker uithoudingsvermogen

Als de spanning of het gevaar voorbij zijn geven de hersenen een signaal af dat de hormonen weer langzaam kunnen dalen tot normale waarden en de rust kan terugkeren in het lichaam. Het lichaam kan gaan herstellen. Er is in een normale situatie balans tussen inspanning en ontspanning.

Wanneer de stress echter te lang duurt is dit heel ongezond.
Deze heftige lichamelijke reacties kan je lichaam niet blijven vedragen. Dan gaat er namelijk schade ontstaan.

Wat bemerk je dan?
– je voelt je moe en futloos
– je voelt je negatief en/of somber
– je voelt je lichamelijk zwak
– je kunt je niet meer ontspannen
– je slaapt slecht
– je ervaart een machteloos gevoel
– je kunt niet meer goed nadenken
– je concentratie is slecht
– je ervaart weinig tot geen plezier meer
– je huilt veel
– je bent prikkelbaar
– je eetlust verminder

Wat kan jou helpen bij burn-out en stress?
– Positief denken
– Oplossingsgericht denken
– Gezond bewegen
– Voldoende slaap
– Gezond eten
– Ontspannen
– Activiteiten doen die jou positieve energie geven

Wat is tevens noodzakelijk?
Het is belangrijk dat de oorzaak van chronische stress weggenomen wordt.
Je moet naast bovenstaande dingen ook zaken op een rij kunnen zetten. Wat heeft jou in deze stresssituatie of burn-out gebracht? Hoe ga jij om met je energiebalans? Hoe vindt je de balans tussen inspanning en ontspanning? Wat zijn jouw waarden en normen? Wat zijn de oorzaken en wat kan je eraan doen om deze te veranderen?

Bij stress en burn-out is het belangrijk om op drie verschillende gebieden te herstellen: mentaal, lichamelijk en gedragsmatig.
Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze zijn uit balans. Jouw gedrag is belangrijk om het herstel te bevorderen en terugval na herstel te voorkomen.
Het is belangrijk dat je je eigen grenzen leert (h)erkennen.
Iedereen is uniek en de therapie is dus ook maatwerk.

Wil jij weer de regie over je eigen leven? En vervolgens leren hoe de balans in de toekomst bewaakt?
Hypnotherapie en coaching kan je hierbij helpen.

Hypnose werkt omdat je het kritisch denken omzeilt. En juist dit kritisch denken hebben wij in onze maatschappij sterk ontwikkeld. Dit kan er echter voor zorgen dat je het probleem in stand houdt.

Daarom is hypnotherapie krachtig. In hypnose kun je op onbewust nivo veranderingen doorvoeren. Alles zit al in je! Jij bent de sleutel tot succes! Tevens werkt hypnose erg ontspannend en dit is erg belangrijk je lichaam te laten herstellen. Naast de sessies ontvang je een MP3 om makkelijker te kunnen ontspannen en het proces te ondersteunen.
Als jij je probleem bewust kon oplossen had je dat al lang gedaan toch?

Iedereen is uniek….en iedereen is Onbewust Sterk!

Ik help je graag weer te gaan genieten van het leven. Mijn missie is om mensen vrijer door het leven te laten gaan!

Wil je meer informatie of een afspraak? Neem vrijblijvend contact met mij op via onderstaande link.
https://onbewuststerk.nl/contact/

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.