Stoppen met roken

Het geheim achter stoppen met roken

Het is weer bijna 1 oktober…omgedoopt tot Stoptober…veel mensen zijn voornemens dan te gaan stoppen met roken.

Maar wat zijn nu de geheimen achter het stoppen met roken?

1. Geen lichamelijke verslaving
Vaak wordt gesuggereerd dat roken lichamelijk verslavend is door de nicotine. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat de nicotine na 2 -7 dagen volledig uit het lichaam is verdwenen.

Door hypnose een NIET-roker i.pv. een EX-roker
Huh? Wat bedoel je precies? Ik zal het uitleggen. Een NIET-roker is iemand die helemaal geen ontwenningsverschijnselen heeft na het stoppen met roken. Dit zie je vaak bij mensen die via hypnose zijn gestopt. Is dat wat jij wil? Ik ga het je uitleggen.

Gedrag
Stoppen met roken is net als allerlei andere gewoontes vooral gedrag dat je DOET! En dat gedrag doe je vaak al jaren en is volledig in het onbewuste opgeslagen. Je kunt dus wel bewust denken…ik ga nu ECHT stoppen met roken! Maar als het zo simpel was had je dat al lang gedaan toch?

2. Onbewust gedrag
Van alles wat je doet doe je minstens 95% onbewust. Dat geldt ook voor roken. Die paar dagen tot de nicotine uit je lichaam is verdwenen houden mensen vaak wel vol…maar daarna….

Roken is namelijk automatisch gedrag geworden dat gerelateerd is aan plaatsen, momenten, personen maar ook gevoelens en emoties. Zo zie je dat er door de dag heen vaak meerdere patronen zijn ontstaan waarin je een sigaret opsteekt. Endorfine…een gelukshormoontje dat vrijkomt als je een sigaret opsteekt….maakt het nog wat verleidelijker om die sigaret te nemen. Het is een beetje hetzelfde effect als na het eten van chocolade of het gevoel na het sporten.

Veranderen
Bewust is het heel moeilijk om dit gedrag te veranderen. Dit komt omdat ons bewuste alleen werkt vanuit wilskracht, logica en redenatie. En dat kost veel energie omdat er een onderstroom is van het onbewuste die iets anders wil.

Je onbewuste werkt met emoties en beelden. In je onbewuste zijn zaken opgeslagen als herinneringen, normen en waarden, overtuigingen en gewoontes. Je onbewuste werkt graag zo energieneutraal mogelijk. Dus als een programma eenmaal werkt blijft hij dat herhalen.

Hoe kan het dan dat sommige mensen toch bewust (op wilskracht) stoppen met roken?

Dit lijkt bewust…maar waarschijnlijk zonder dat men het weet is er een verandering in de emotie van het gedrag (roken) gemaakt in het onbewuste. Hoe kan dat? Zoals ik al beschreef werkt je onbewuste met emoties en beelden. Een (heftige) emotie of beeld kan dus rechtstreeks in je onbewuste komen….soms geeft dat een helder inzicht….soms heb je bewust niets door.

Maar toch is het dan als een soort bommetje geland en omgezet in een soort onuitputtelijke kracht. Je kunt hierbij denken aan…de kracht om in leven te blijven…de kinderen te zien opgroeien….nog lang willen genieten van je naasten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je iets heftigs meemaakt….maar ook door het kijken naar een film…beluisteren van muziek…of een beeld van de toekomst.

Deze nieuwe kracht zorgt dan voor een nieuw neurologisch pad in het brein. En dat nieuwe pad veroorzaakt nieuw gedrag. Echt fascinerend hoe ons brein werkt.

Onderzoek onbewuste
Ab Dijksterhuis, de auteur van het boek Het slimme onbewuste heeft berekend dat ons onbewuste een rekenkracht heeft van 11,2 miljoen bits per seconde. Ons bewuste doet zijn werk met maximaal 60 bits per seconde. Om het meer begrijpelijk te maken…ons OB verwerkt per seconde een boek van 600 bladzijdes. Daarvan onthouden we echter slechts 8 woorden. Op basis van deze gegevens snap je waarschijnlijk wel waarom je vanuit wilskracht (bewust) gedrag slechts tijdelijk kan beïnvloeden.

Het stoppen met roken op bewuste kracht is dus meestal niet effectief helaas! De stoppercentages daarbij variëren dan ook van 10% tot maximaal 35%. Te denken valt dan o.a. aan Cognitieve Gedragstherapie en Nicotine Vervangende Middelen in combinatie met interventietechnieken. Bij langduriger trajecten is het percentage het grootst. Bij stoppen met behulp van hypnose ligt het percentages op zo’n 75%.

3. Brein van rokers werkt anders dan van niet-rokers
Uit onderzoek is gebleken dat rokers waardevolle informatie negeren. Rokers houden binnen het nemen van beslissingen rekening met de feitelijke winst en verlies van dat moment. Resultaten uit het verleden werden hierbij niet meegenomen in de opvolgende beslissing. De informatie kwam wel binnen bij de rokers…maar op het moment van beslissing nemen werd de informatie uit het verleden vlak voor het beslissingsmoment geblokkeerd. Niet-rokers leren dus van het verleden. Als je deze informatie breder bekijkt dan betekent dat dat de ‘alsdan’ functie niet meeweegt binnen de beslissingen van de rokers. Als je dus kijkt naar de situatie m.b.t. het roken dan besef je dat rokers weten dat het slecht voor ze is en welke gevolgen het voor hen heeft. Maar vlak voor het moment van opsteken van een sigaret wordt deze informatie niet meegenomen in de keuze van wel/niet een sigaret opsteken. (het betreft een onderzoek van 31 kettingrokers en 31 niet-rokers waarbij ze met 100 dollar mochten speculeren op de beurs terwijl ze aangesloten waren op registratie apparatuur van de hersenen.

Stoppen met hypnose werkt anders!
Door het werken op onbewust niveau kan er heel snel en blijvend een verandering worden doorgevoerd.
Je kunt als het ware je onbewuste vergelijken met een computer, je haalt wat programma’s weg en zet er nieuwe voor terug. Een NIET-roker denkt na de sessie niet aan sigaretten, er zijn geen triggers meer, de behoefte voor dit gedrag wordt niet meer gevoeld. Het is geen onderdeel meer van het leven. Soms een heel klein gedachtenspoortje…maar dat is slechts een gedachte. En jij bent niet je gedachte!

Ben je daarentegen een EX-roker? Dan ervaar je bij alle triggers (opgeslagen in je OB) behoefte aan een sigaret. Aan het gedrag! Deze behoefte kan nog heel lang aanhouden…sommigen geven aan na 20 jaar nog altijd die behoefte te voelen op bepaalde momenten….bijvoorbeeld na het eten. Ook al hebben ze al 20 jaar geen sigaret meer gerookt. Is dat niet apart?

Mijn missie is het dat je jezelf van een roker naar een NIET-roker transformeert. Want hoe fijn zou het zijn om vanaf het eerste moment een NIET-roker te zijn?

Evaluatie
Ik evalueer nadien altijd even hoe het gaat bij cliënten. Zo sprak ik laatst weer iemand na 3 weken die aangaf dat het heel goed ging. Geen enkele behoefte meer aan een sigaret! Niet-roker vanaf het moment van uit hypnose komen.

Echter tijdens een feestje…iets teveel wijntjes gedronken had ze toch een sigaret gerookt. Hij was smerig…vies! Ze vond het dom van zichzelf. Maar omdat ze hem vies vond, dat is namelijk zo als je een NIET-roker bent was ze zich bewust van wat ze deed en ze begreep dat een volgende sigaret niet meer bestaat.

Het is namelijk zo dat als je een NIET-roker bent en er komt een gedachte aan een sigaret opsteken, zonder dat je echt die behoefte voelt of de trigger ervaart…dan is dat een domme keuze. Dan kies je er op dat moment voor om je gezondheid op het spel te zetten, je maakt de keuze om je lichaam opnieuw te vergiftigen! Die keuze maak je dan bewust!

Wat zit er in sigaretten dat het tot vergif maakt?
600 chemicaliën waaronder 56 zware metalen en 36 soorten gif, waarvan nicotine het meest krachtige en vernietigende gif is.

De hoeveelheid nicotine in een sigaar is voldoende om een kleuter onmiddellijk te doden!

Maar vergis je niet in de teer en koolstofmonoxide die grote gevolgen hebben voor het lichaam. Velen hebben geen idee hoe slecht het ECHT is. En wist je dat er suiker in sigaretten zit? De industrie gebruikt dit voor het verslavende effect zodat het extra moeilijk is om van die sigaret af te komen. Door de suiker bij elke peuk maakt je lichaam steeds extra insuline aan.

Gewichtstoename en fysiologisch proces
Als je stopt hoor je dan ook vaak dat mensen in gewicht gaan aankomen. Dit komt omdat het lichaam nog gewend is aan de hoge bloedsuikerspiegel en het onbewuste op zoek gaat naar andere middelen met suiker.

Dit wordt meegenomen in de sessies zodat de OB drang naar suikers ook verandert en je na het roken niet suikerrijk voedsel gaat binnenproppen. Want je wil natuurlijk niet eetverslaafd worden na het stoppen met roken. Omdat we dat meenemen in de sessie zorgt het dat je bloedsuikerspiegel en insulineniveau op een natuurlijke manier dalen en weer een gezond niveau krijgen.

Wist je dat de nicotine in sigaretten ook het vrijkomen van het hormoon insuline blokkeert?
Met als gevolg dat glucose (suiker) wat in je bloed zit minder snel wordt opgenomen in je lichaam. De hersenen registreren deze aanwezigheid van glucose in je bloed en dat heeft vermindering van eetlust tot gevolg. Daarnaast is bekend dat nicotine ook je metabolisme (spijsvertering) verhoogt. Je verbruikt dus meer energie.

Het is onbewezen dat nicotine kankerverwekkend zou zijn….wel is bewezen dat 40 andere stoffen in sigaretten dit wel zijn. Het is een combinatie van 600 chemicalien, 56 zware metalen en 36 soorten gif die ervoor zorgt dat het kankerverwekkend is.

Roken is doodsoorzaak nummer 1…naast kanker heeft het ook een desastreus effect op hart en bloedvaten en andere organen.

Conclusie
Het is vooral een gedragsverslaving….je DOET. Als je iets doet kun je ook iets anders doen. Je bent sterker dan je denkt…je bent Onbewust sterk!

Hoe dan?
In hypnose doen we een beroep op het gebied wat verantwoordelijk is voor het ‘weten’, dus de informatievoorziening, het gebied wat verantwoordelijk is voor gevoelens en emoties en de kleine hersenen wat verantwoordelijk is voor gedrag. Juist door die combinatie kan de informatie niet worden geblokt zoals uit bovenstaand onderzoek blijkt en komt het wel binnen in het onbewuste waardoor die in staat is het oude gedrag te veranderen zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen. De zogenaamde ‘trigger’ verdwijnt hierdoor.

Wat levert stoppen met roken je op?

  • Meer geld
  • Betere gezondheid
  • Mooiere huid en nagels
  • Meer conditie
  • Niet meer dat gehoest
  • Meer lucht
  • Wittere tanden
  • Meer tijd
  • Vul zelf maar aan….

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.